Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Yleinen

3. Peli päivä 23.11.13 klo 13-n. 22.00 Elinalla

07.01.2014, pelipiiri

Kolmas  peli tapaaminen olikin poikkeus  kahteen edelliseen kertaan verrattuna. Eli tuolloin oli ENSIMMÄINEN  Peli Päivä , joka aloitettiin jo siin klo 13 aikoihin.

Osallistujat : Elina ( emäntä ) , Kari , Joni ja Tanja                        Valitettavasti Jenna ei päässyt mukaan .

Ensimmäinen peli :

CLUEDO  perinteinen mysteeripeli: valm.  Hasbro
CLUE Classic Mystery Game

Cluedo on lautapeli, jonka tavoitteena on selvittää tohtori Mustapippurin murhamysteeri. Pelaajia tarvitaan kolmesta kuuteen.

Cluedo Classic Mystery Game lautapeli FI

Murhasta epäillyt

  • Eversti Mikko Keltanokka –
  • Professori Petteri Purppuravalo –
  • Pastori Jussi Viherlevä – (Rev. Green)
  • Rouva Diana Siniverinen – (Miss. Diamond)
  • Neiti Josefiina Punakulta – (Miss Scarlett)
  • Rouva Leena Valkopesu – (Mrs. White)

Mahdolliset murhavälineet

Cluedo-aseet

  • Revolveri – (Revolver)
  • Tikari – (Dagger)
  • Köysi – (Rope)
  • Kynttilänjalka – (Candlestick)
  • Lyijyputki – (Lead Pipe)
  • Jakoavain – (Spanner)

Rikoksen mahdolliset tapahtumapaikat

Mustolan Kartano ja sen huoneet

  • keittiö
  • tanssisali
  • kasvihuone
  • ruokasali
  • biljardihuone
  • kirjasto
  • lepohuone
  • aula
  • työhuone

(Kitchen, Ball Room, Conservatory, Dining Room, Billiard Room, Library, Lounge, Hall & Study.)

Pelin kulku

Tehtävänä on ratkaista se,

  • kuka murhasi tohtori Mustapippurin
  • millä aseella
  • missä huoneessa

Epäiltyjä vastaa kuusi pelikorttia, välineitä samoin kuusi pelikorttia ja huoneita yhdeksän korttia. Kustakin ryhmästä otetaan sattumanvaraisesti ja kenenkään näkemättä yksi kortti. Nämä kolme korttia laitetaan piiloon ja ne muodostavat ratkaisun.

Loput kortit jaetaan pelaajien kesken. Kukin pitää omia korttejaan piilossa. Jokainen heittää vuorollaan arpanoppaa ja pyrkii laudalla johonkin huoneeseen. Sinne päästyään hän saa kysyä haluamaansa epäiltyä, asetta ja sitä huonetta, jossa itse on. Esimerkiksi Punakulta, tikari ja kirjasto. Lähinnä vasemmalla istuva pelaaja katsoo onko hänellä jokin kysytyistä korteista. Jos on, niin hän näyttää sen kysyjälle muilta piilossa ja vuoro vaihtuu. Jos ei, niin kysymys siirtyy seuraavalle ja tarvittaessa sitä seuraavalle.

Tällöin kysyjä saa tietää yhden kortin haltijan sekä mahdollisesti sen, että ensimmäisellä vastaajalle ei ollut niistä yhtäkään. Pelaaja, joka ei joutunut vastaamaan kysymykseen, tietää vastaavasti sen, että jollakin oli yksi kysytyistä korteista ja mahdollisesti sen, että ensimmäisellä vastaajalla ei ollut niistä mitään.

Näin peli etenee ja vähitellen pelaajille selviää kortit, jotka ovat muilla pelaajilla ja vastaavasti se, että tiettyä korttia ei ole kenelläkään. Kun pelaaja uskoo tietävänsä piiloon laitetut kortit, hän ilmoittaa julkisesti arvionsa ja saa katsoa piilossa olevat kortit. Jos arvaus oli oikein, niin voittaja on selvillä ja peli päättyy. Jos ei, niin väärin arvannut lakkaa itse pelaamasta (hän vastaa kuitenkin edelleen kysymyksiin) ja muut jatkavat.

On hyvin tärkeää kuunnella kysymykset tarkasti ja kirjata ylös vastaukset. Niiden toistuva analyysi sekä omien kysymysten tarkka harkinta on oleellista ratkaisun keksimisessä. Saattaa hyvin kannattaa sisällyttää omaan kysymykseen jokin omassa kädessä oleva kortti, jolloin vastaajien on pakko näyttää halutun ryhmän kortti.

Arvosana ja  Arvostelut :

5 , 5 , 5 , 5 = 20 p.

Kommentit : JÄNNÄ , hauskasti aikaa vievää , helppo oppia , pelin kulkuessa oppii virallisii sääntöi.  ( Kaikille muille uusi peli , paitsi Emännälle ) .

Pelin pelaajat ja ikä suositukset : 2 – 6 pelaajaa , 8 +

Meillä meni pelatessa  n. 1,5 h .

Toinen peli :

SANO SUORAAN ! valm. Tactic

Sano Suoraan!
Osta tuote
Verkkokauppa  
Jälleenmyyjät  
Sano Suoraan!

Mitä ystäväsi sanoisivat?
Sano suoraan! on peli, jossa kannattaa käyttää mielikuvitusta! Vuorotellen jokaiselta pelaajalta kysytään kysymys, mutta vastaaja ei olekaan itse pelaaja: muut vastaavat kysymykseen pelaajan puolesta! Ennen kuin pelaaja paljastaa mieleisensä vastauksen, muut pelaajat saavat vielä lyödä vetoa sen vastauksen puolesta, jonka he uskovat hänen valitsevan. Yksinkertaisen asettelusta ja peli-ideansa ansiosta Sano suoraan! on peli, joka on helppo oppia ja jota on hauska pelata. Sano mitä tahansa ja voit voittaa pelin!

Age
Players
Time
P/N
14+ 3-8 45+ 40425

Sano Suoraan!

Arvosana ja Arvostelu :

Pisteet : 5 , 4 , 4 , 4 = 17 p.

Mielenkiintoinen, hauska , viel hauskempi isommalla porukalla.  Reipas vauhtinen, erillaisia kysymyksiä = hyvä juttu 😉 . Sopii hyvin illanistujaisiin.

Meillä kesti  just se 45 min.

Kolmas peli :

Under the Ground = myyräpeli valm. Ravensburger

Myyräpeli

Myyräpeli
Pelaajia 2 – 4
Ikäsuositus 8+
Pelin kesto 30 min
Monimutkaisuus matala
Strategisuus korkea
Satunnaisuus korkea

Myyräpeli on Ravensburgerin valmistama, myyrillä pelattava lautapeli.

Peli valittiin aikanaan Suomessa vuoden lastenpeliksi[1] kuten myös Japanissa ja Ruotsissa[2].

Myyräkomppaniassa ollaan valmiita jokavuotiseen ”Kultainen Lapio” -kaivauskilpailuun, jossa vain yksi myyrä onnistuu pääsemään läpi kaikki maakerrokset ja saamaan Kultaisen Lapion itselleen.

Sisältö

  • 4 erilaista maakerrosta
  • 1 pohjakerros kultaisine lapioineen
  • 40 myyränappulaa
    • 10 punaista myyränappulaa (Junkkarit)
    • 10 sinistä myyränappulaa (Terminaattorit)
    • 10 vihreää myyränappulaa (Pantterit)
    • 10 keltaista myyränappulaa (Leijonat)
  • 4 eri väristä numerokiekkosarjaa (arvoltaan 1, 2, 2, 3, 3, 4)

Valmistelut

Kaivauskerrokset

Pohjakerros kultaisine lapioineen asetetaan alimmaiseksi laatikkoon. Sen jälkeen asetetaan muut kerrokset värijärjestyksessä alhaalta ylöspäin: sininen, vaaleanruskea, punainen (maa- ja kivikerroksia) ja päälimmäiseksi vihreä kerros (nurmikko myyränkoloineen). Jokaisessa kerroksessa on koloja. Jokaista kerrosta voidaan kääntää kuuteen eri asentoon. Näin syntyy aina uusia teitä ylhäältä alaspäin.

Myyränappulat

Jos pelaajia on kaksi, kumpikin saa 10 myyränappulaa. Jos pelaajia on kolme, he pelaavat seitsemällä myyrällä. Neljä pelaajaa saa kukin kuusi samanväristä myyränappulaa.

Numerokiekot

Jokainen pelaaja saa myyriensä lisäksi samanväriset numerokiekot (arvoltaan 1, 2, 2, 3, 3, 4), jotka hän sekoittaa numeropuoli alaspäin hyvin ja asettaa ne eteensä.

Lähtöpaikat

Pelaaja, jolla on suurimmat kädet, aloittaa ja asettaa myyrän ylimälle kaivauskerrokselle. Sen jälkeen pelaajat asettavat vuorotellen myyränsä pelilaudalle. Jokaisessa ruudussa saa olla vain yksi myyrä. Kaivauskoloihin ei avauskierroksella saa asettaa yhtään myyrää. Näin jatketaan kunnes kaikki joukkueet ovat nurmikolla. Peliä pelataan myötäpäivään.

Peli alkaa

Jokaisen pelaajan tavoitteena on viedä mahdollisiman monta omista myyristään kaivauskoloihin, sillä vain nämä voivat jatkaa kaivamista seuraavassa kerroksessa. Pelin aloittaja kääntää ensimmäisenä omista numerokiekoistaan yhden numeropuoli ylöspäin ja siirtää myyrää kiekon osoittaman ruutumäärän eteenpäin. Sen jälkeen hän asettaa käytetyn numerokiekon avoimena sivuun.

Kun hän on uudelleen vuorossa, hän kääntää yhden viidestä vielä numeropuoli alaspäin olevasta kiekosta. Huom! Vasta kun kaikki kuusi numerokiekkoa on käännetty numeropuoli ylöspäin, ne sekoitetaan uudelleen numeropuoli alaspäin ja asetetaan uudelleen pelaajan eteen. Näin menetellään, riippumatta siitä, onko pelissä siirrytty uuteen kerrokseen.

Siirtosäännöt

1. Jokainen pelaaja saa liikuttaa vain omia myyriään.

2. Myyrää on siirrettävä aina suoraan eteenpäin. Kaivauskolot ja erikoisruudut lasketaan normaaleiksi ruuduiksi, ja niiden yli voidaan kulkea.

3. Myyrää ei saa koskaan siirtää kulmaruudun yli.

4. Myyrän on päädyttävä aina myyrättömään ruutuun.

5. Myyrä ei saa koskaan siirtyä oman tai vieraan joukkueen edustajan yli.

6. Ellei pelaaja voi siirtää myyriään, vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle.

Erikoisruudut

Ylimmässä kerroksessa eli nurmikossa ei ole erikoisruutuja, vaan vasta sen alapuolella olevissa kerroksissa.

Jos myyrä pääsee erikoisruutuun (joka on paksumpi tavallista ruutua), pelaaja saa kääntää heti uuden numerokiekon ja siirtää sen mukaisesti mitä tahansa valitsemaansa omaa myyräänsä. Tällä siirrolla hän ei saa kuitenkaan päätyä uudelleen erikoisruutuun.

Alimmassa sinisessa kaivauskerroksessa vain kolme yhtenäisellä viivalla merkittyä tietä johtaa kaivauskuiluun ja lapion luo.

Erikoisruutuja ei tarvitse olla mukana pelissä, jossa pelaa nuorempia lapsia, jos näin ei haluta.

Kaikki kerroksen myyränkolot on varattu

Kun kerroksen kaikki myyränkolot on varattu, se nostetaan kaikkine sen päällä olevine myyrineen sivuun. Nämä myyrät ovat ulkona pelistä. Pelaajat jatkavat nyt vain niillä myyrillä, jotka ovat onnistuneet kaivautumaan seuraavaan kerrokseen. Näin myyrät kaivautuvat kerros kerrokselta ja vähenevät samalla. Pelaaja, jolla ei ole pelissä enää yhtäkään myyrää, putoaa pois pelistä.

Pelin päättyminen

Alimalla kerroksella voidaan käyttää vain kolmea yhtenäisellä viivalla merkittyä tietä viimeiseen koloon (paitsi jos mukana on nuorempia pelaajia, jolloin myös katkoviivaiset tiet käyvät). Pelaaja, joka ensimmäisenä pääsee myyränsä kanssa kyseiseen koloon, voittaa ja saa Kultaisen Lapion itselleen!

Peli voi myös päättyä erittäin harvinaisella tavalla, nimittäin niin, ettei muita kuin yksi pelaaja pääsee viimeiselle, siniselle kerrokselle, jolloin tämä pelaaja voittaa jo ennen Kultaisen Lapion luokse pääsemistä.

Lähteet

  • Myyräpelin ohjekirja
  1. Jump up [1]/
  2. Jump up [2]/

Arvosanat ja Arvostelut :

Pisteet : 4 , 3 , 3 , 4 = 14 p.

Säännöt olivat hukassa , joten pelasimme Elinan muistin varassa.. Nopea tempoinen ja hauska. Todella hyvä väli peli 🙂 .

Neljäs peli :

MONOPOLI ( markka-versio ) valm. Hasbro

Monopoli (peli)

Loikkaa: valikkoon, hakuun
Monopoly
Monopoly game logo.svg
Monopoly board on white bg.jpg
Pelaajia 2-8
Ikäsuositus 7+
Pelin kesto 60-600 min
Monimutkaisuus matala
Strategisuus keskitasoa
Satunnaisuus korkea (nopat)

Monopoly (aiemmin Monopoli) on lautapeli, jossa myydään ja ostetaan kiinteistöjä. Peli on nimetty taloustieteellisen monopoli-käsitteen mukaan. Nykymuotoinen Monopoly julkaistiin 1935, mutta samantapaisia pelejä on ollut aikaisemminkin. Monopoly on julkaistu monessa maassa, ja se on yksi suosituimmista lautapeleistä.

Tavoitteet ja säännöt

Pelaajan tavoitteena pelissä on mahdollisimman järkevillä investoinneilla aiheuttaa vastustajalleen konkurssi, eli saada tämän rahat ja muu omaisuus loppumaan. Peliä pelataan lähes aina kahdella arpakuutiolla, joiden yhteinen silmäluku määrää, kuinka pitkälle pelaajan täytyy liikkua pelilaudalla.

Pelilaudan reunoilla, joissa pelaaja liikkuu, on tontteja, asemia ja laitoksia. Pelaaja voi ostaa pankilta tontin, aseman tai laitoksen, jolle hän joutuu, mikäli kukaan muu ei ole sitä vielä ostanut. Jos pelaaja joutuu toisen pelaajan omistamalle ruudulle, hänen on maksettava siitä vuokraa. Pelilaudalla on myös ruutuja, joissa joutuu maksamaan rahaa saamatta mitään.

Peliin kuuluu myös Sattuma- ja Yhteismaa-kortteja, jotka vaikuttavat pelin kulkuun monella tavalla. Tällainen kortti nostetaan, jos pelaaja joutuu ruutuun, johon on merkitty sana Sattuma tai Yhteismaa.

Myytävät tontit jakautuvat kahdeksaan väri­ryhmään. Jos sama pelaaja on saanut haltuunsa kaikki saman väri­ryhmän tontit, hän voi rakentaa sinne taloja suorittamalla maksun pankkiin. Samalla tontilla saa olla enintään neljä taloa. Kun kaikilla saman väriryhmän tonteilla on jo neljä taloa, niihin saa rakentaa hotellin. Kun pelaaja joutuu toisen pelaajan omistamalle tontille, hänen on maksettava sitä korkeampi vuokra, mitä enemmän siinä on taloja, ja kaikkein eniten, jos siinä on hotelli.

Peliä pelataan monilla sääntövarianteilla. Siksi usein käy niin, että peliä aloittavat huomaavat olevansa eri mieltä joistakin säännöistä. Niinpä sääntöjen läpi käyminen voi olla parasta.

Monopolin pelinappuloita Yhdysvalloissa julkaistusta Deluxe Monopoliysta.

Virallisten sääntöjen mukaan:

  • Huutokaupat ovat käytössä. Ellei pankin omistamalle kadulle saapuva pelaaja halua ostaa tonttia merkittyyn hintaan, jokainen pelaaja (myös noppia heittänyt pelaaja) saa esittää tarjouksia, kunnes uusia tarjouksia ei tule. Kadun ostaa korkeimman hinnan tarjonnut pelaaja. Lähtöhintaa ei ole erikseen määrätty.
  • Jos pelaaja heittää tuplat, eli kaksi samaa silmälukua, hän pelaa vuoronsa päätteeksi uuden vuoron.
  • Kolmannet peräkkäiset tuplat siirtävät pelaajan suoraan vankilaan. Kolmansien tuplien takia pelaaja ei voi saada palkkiota lähtöruudun ohittamisesta eikä joudu maksamaan vuokraa eikä voi ostaa tonttia jolle olisi saapunut.
  • Vuokraa ei tarvitse maksaa, jos saaja ei peri saataviaan ennen kuin seuraavaksi vuorossa oleva pelaaja heittää noppia. Tämä sääntö saattaa aiheuttaa eripuraa ja käsite ”speed play” eli tahallinen liian nopea pelaaminen kannattaa selvittää peliporukan kesken ennen peliä.
  • Käytetyt kortit sijoitetaan pakan alle. Sekoittamista ei siis käsketä säännöissä, vaikka sillä voikin olla peliä parantava vaikutus pakan mentyä ympäri.
  • Vankilasta vapauttava tuplaluku on myös vankilasta ulos siirryttävä matka. Tämän jälkeen vapautunut vanki saa heittää ja siirtää pelinappulaansa vielä uudelleen.
    • Tämä sääntö on Monopolin kotisivuilla selvennetty niin, että toista heittoa ei saa vankilasta vapauttavien tuplien jälkeen. Vuoden 1993 suomalaisessa painoksessa säännöt kuitenkin sanovat toisin.
  • Vapautuakseen vankilasta on maksu tai sopiva kortti käytettävä ennen noppien heittämistä. Jos pelaaja siis heittää noppaa ensimmäisellä tai toisella vuorollaan vankilassa tarkoittaa tämä että sillä vuorolla voi vapautua vain heittämällä tuplat. (Katso myös seuraava.)
  • Jos vanki ei kolmannellakaan yrityksellään onnistu heittämään tuplia, on sakko maksettava heti samalla vuorolla minkä jälkeen vapautunut vanki heittää vielä kerran, normaalin siirtymisen. Vankilaan ei siis voi jäädä neljäksi vuoroksi. Sakon suuruus vaihtelee pelin eri painoksissa.
  • Vaikka pelaaja on vankilassa, hän voi periä vuokria muilta pelaajilta, ja hän voi myös esimerkiksi rakentaa taloja tai hotelleja.
  • ”Jos halukkaita ostajia on enemmän kuin pankilla on mahdollisuus myydä, pankki myy talot huutokaupalla korkeimman tarjouksen tehneelle.” – tämä sääntö on tosin hieman ristiriidassa säännön ”Pelaajalla on oikeus ostaa ja rakentaa vuorollaan niin monta taloa kuin tarvitsee ja pystyy ostamaan” kanssa.

Osto-oikeus pitäisi siis olla kerrallaan vain vuorossa olevalla pelaajalla, mutta monen ostajaehdokkaan tilanteessa pankin pitäisi silti järjestää huutokauppa. (Amerikkalaisen Monopolin säännöissä sitä vastoin nimenomaan sanotaan, että pelaaja saa ostaa ja rakentaa taloja milloin vain.) Ristiriita lienee ratkaistava pelaajien kesken.

  • Hotellin voi rakentaa tontille, jolla on jo neljä taloa. Kirjaimellisesti tulkittuna tämä tarkoittaa, että hotellia ei voi rakentaa, mikäli taloja ei ole saatavilla, eli että talojen rakentamista ei voi ohittaa. Sääntö ei estä rakentamasta tontille suoraan hotellia, mikäli taloja on saatavana.
  • Rakennettuja tontteja ei voi myydä. Talot pitää purkaa ennen tontin kauppaamista.
  • Kun pelaajan velat ylittävät omaisuuden arvon, hän tekee konkurssin (tyypillisesti pelaajan joutuessa maksamaan järkyttävän vuokran). Kaikki talot puretaan, tontit kiinnitetään ja saadut rahat sekä konkurssia tekevän käteiset annetaan velkojalle. Pankki saa pelaajan tontit, jotka huutokaupataan välittömästi. Konkurssin tehnyt pelaaja poistuu pelistä.
  • Rahan lainaaminen on kielletty, mutta pelaajan varojen ollessa riittämättömät osan velasta saa maksaa omaisuudella (tonteilla). Velkoja voi määrätä tonttien arvon. Usein on kuitenkin mutkattomampaa laittaa velallinen tässä vaiheessa konkurssiin, sillä muuten peli saattaa pitkittyä tarpeettomasti.

Säännöt luettu suomalaisesta Monopolyn vuoden 1993 painoksesta.

Historia

lähde?

Pelin patentoi yhdysvaltalainen, sillä hetkellä työtön myyntimies Charles B. Darrow. Pelin kadunnimet oli poimittu Atlantic Citystä, jonne Darrowit olivat aiemmin tehneet matkan. Myöhemmin useat muut ovat kertoneet pelanneensa kotitekoisia versioita pelistä jo ennen Darrowin patentointia. Pelin alkuperäisenä keksijänä pidetäänkin nykyään Elizabeth Magieta, joka patentoi suuresti Monopolia muistuttavan The Landlord’s Game -nimisen pelin jo vuonna 1904.

Monopoly saapui suuren yleisön tietoisuuteen vuonna 1935 peliyhtiö Parker Brothersin aloittaessa sen markkinoinnin. Sittemmin yhtiö on tullut osaksi yhdysvaltalaista Hasbro-peliyhtiötä.

Anti-Monopoli-oikeudenkäynti

Vuonna 1973 San Franciscon yliopiston taloustieteiden professori Ralph Anspach patentoi Anti-Monopolin, Monopolia muistuttavan pelin. Parker Brothers haastoi hänet tästä oikeuteen. Kyseinen, kymmenen vuotta kestänyt lakijuttu meni aina korkeimpaan oikeuteen asti. Vetoomustuomioistuin huomasi, että Darrow oli kopioinut säännöt tarkasti (mukaan lukien jopa Marven Gardens -nimen kirjoitusvirheen) Charles Toddin tuottamasta pelistä. Juttu päättyi lopulta Anspachin voittoon.

Suomalaisen version ruudut

Lähes joka maassa pelilautaan on poimittu paikallisia kadunnimiä. Suomessa katujen nimet ovat Helsingistä:

Lähtö

  1. Korkeavuorenkatu 1
  2. Yhteismaa
  3. Kasarmikatu 1
  4. Tulovero
  5. Pasilan asema 2
  6. Rantatie 3
  7. Sattuma
  8. Kauppatori 3
  9. Esplanadi 3
  10. Vankilassa käynti
  11. Hämeentie 4
  12. Sähkölaitos 5
  13. Siltasaari 4
  14. Kaisaniemenkatu 4
  15. Sörnäisten Asema 2
  16. Liisankatu 6
  17. Yhteismaa
  18. Snellmaninkatu 6
  19. Unioninkatu 6
  20. Vapaa Pysäköinti
  21. Lönnrotinkatu 7
  22. Sattuma
  23. Annankatu 7
  24. Simonkatu 7
  25. Rautatieasema 2
  26. Mikonkatu 8
  27. Aleksanterinkatu 8
  28. Vesilaitos 5
  29. Keskuskatu 8
  30. Mene vankilaan
  31. Tehtaankatu 9
  32. Eira 9
  33. Yhteismaa
  34. Bulevardi 9
  35. Tavara-Asema 2
  36. Sattuma
  37. Mannerheimintie 10
  38. Lisävero
  39. Erottaja 10

Yläviitteen mukaiset samat numerot kuuluvat pelilaudalla samaan sarjaan, joissa katujen osalta pääsee rakentamaan kun koko sarja on koossa, asemien osalta vuokra kasvaa reilusti ja laitosten osalta vuokra kaksinkertaistuu.

Monopolin suomalaisen version vakiolauta
Vapaa pysäköinti Lönnrotinkatu
(220 €)
(4200 mk)
Sattuma Annankatu
(220 €)
(4200 mk)
Simonkatu
(240 €)
(4500 mk)
Rautatieasema
(200 €)
(4000 mk)
Mikonkatu
(260 €)
(5000 mk)
Aleksanterinkatu
(260 €)
(5000 mk)
Vesilaitos
(150 €)
(3000 mk)
Keskuskatu
(280 €)
(5300 mk)
Mene vankilaan
Unioninkatu
(200 €)
(3800 mk)
Monopoli Tehtaankatu
(300 €)
(6000 mk)
Snellmaninkatu
(180 €)
(3500 mk)
Eira
(300 €)
(6000 mk)
Yhteismaa Yhteismaa
Liisankatu
(180 €)
(3500 mk)
Bulevardi
(320 €)
(6000 mk)
Sörnäisten asema
(200 €)
(4000 mk)
Tavara-asema
(200 €)
(4000 mk)
Kaisaniemenkatu
(160 €)
(3000 mk)
Sattuma
Siltasaari
(140 €)
(2500 mk)
Mannerheimintie
(350 €)
(6500 mk)
Sähkölaitos
(150 €)
(3000 mk)
Maksa lisävero
(100 €)
(2000 mk)
Hämeentie
(140 €)
(2500 mk)
Erottaja
(400 €)
(8000 mk)
Vankila Sattuma Pasilan asema
(200 €)
(4000 mk)
Maksa tulovero
(200 €)
(4000 mk)
Yhteismaa ← Lähtö
Esplanadi
(120 €)
(2200 mk)
Kauppatori
(100 €)
(2000 mk)
Rantatie
(100 €)
(2000 mk)
Kasarmikatu
(60 €)
(1000 mk)
Korkeavuorenkatu
(60 €)
(1000 mk)

Tää versio oli muistutus suomen alkuperäisestä versioista .  Meillä neljällä meni pelatessa aikaa reilu 2 h.  Voiton vei Kari , Joni hyvänä kakkosena. 😉 .

Viides peli oli :

AFRIKAN TÄHTI valm. BoardGameGeek

Afrikan Tähti

Loikkaa: valikkoon, hakuun
Tämä artikkeli kertoo lautapelistä. Englannin kruununjalokiviin kuuluvasta timantista kertoo artikkeli Suuri Afrikan tähti.
Afrikan Tähti
Afrikan tahti.jpg
Suunnittelija Kari Mannerla
Julkaisuvuosi 1951
Pelaajia 2–5
Ikäsuositus 5+
Pelin kesto 15–60 min
Monimutkaisuus matala
Strategisuus matala
Satunnaisuus korkea
BoardGameGeek

Afrikan Tähti on vuonna 1951 julkaistu Kari Mannerlan laatima suomalainen lautapeli, jossa pelaajien tavoitteena on löytää Afrikan tähti -niminen jalokivi.[1] Mannerlan mukaan pelin idea syntyi, kun hän tuijotteli Humphrey Bogart -elokuvien huumassa ryppyistä Afrikan karttaa ja sen kiehtovia paikannimiä, kuten Casablanca ja Dar es Salaam. Pelin nimen Mannerla sai artikkelista, jossa kerrottiin Etelä-Afrikasta löytyneestä maailman suurimmasta timantista, Cullinanista, jonka suurin hiottu kappale tunnetaan nimellä Suuri Afrikan tähti (engl. Great Star of Africa).

Pelin alkuperäisen julkaisun nimi oli Kadonnut Afrikan Tähti, Den försvunna diamanten. Afrikan Tähti on käännetty kuudelletoista kielelle ja sitä on myyty yhteensä noin 3 600 000 kappaletta, joista noin puolet ulkomaille. Afrikan Tähden nykyinen kustantaja on Peliko Oy. Pelilaudasta on julkaistu koottava 1 000 palan palapeliversio, ja matkoja varten on olemassa minipeli. Pelistä on tehty myös deluxe-versio, korttipeli sekä tietokonepeli Commodore 64:lle. Tietokoneversion toteuttivat Kari Mannerlan luvalla Otso Pakarinen ja Jari Heikkinen vuonna 1983. Kustantajana toimi Amersoft ja tuottajana Jouko Riikonen. Vuonna 2011 pelistä julkaistiin 60-vuotisjuhlaversio, jossa on siniset muoviset kiekot, joista on helppo ottaa ote, ja kultainen noppa.

Pelissä pyritään löytämään Afrikan tähti siirtämällä pelinappulaa Afrikan karttaa pitkin ja kääntämällä ympäri reitille sijoitettuja pyöreitä pahviympyröitä. Pahvikiekkoja on kaikkiaan 30 kpl, ja toisella puolella niissä on kuvia: yksi niistä on Afrikan tähti, 2 punaista rubiinia, 3 vihreää smaragdia, 4 keltaista topaasia, 3 rosvoa, 5 hevosenkenkää ja loput 12 tyhjiä. Toiselta puoleltaan kiekot ovat samanlaiset.

Mannerla on kehittänyt myös vuonna 2005 julkaistun Etelä-Amerikkaan sijoittuvan lautapelin Inkan aarre, joka muistuttaa säännöiltään Afrikan Tähteä.

Säännöt

Ennen pelin alkua pahvikiekot sekoitetaan ja sijoitetaan kuvapuoli alaspäin pelilaudalla oleviin punaisiin ympyröihin, joiden viereen on painettu paikannimi.

Pelilauta esittää Afrikan karttaa, jonka kaupunkeja yhdistävät reitit, joita pitkin liikutaan heittämällä noppaa.

Pelaajat aloittavat jalokiven etsintänsä joko Kairosta tai Tangerista. Alkutilanteessa jokainen pelaaja saa kassasta 300 puntaa pelirahaa. Lähtöjärjestys arvotaan noppaa heittämällä ja se pelaaja, joka saa suurimman nopan silmäluvun, aloittaa pelin. Seuraavaksi on vuorossa pelaaja, jolla on toiseksi isoin silmäluku jne (ja niin edelleen).

Afrikan tähden etsintä:

Maantie on valkoinen mustin pistein. Pelaaja siirtää pelimerkkiään nopan silmäluvun verran, ja vuoro vaihtuu seuraavalle pelaajalle.

Meritie on vaaleansininen tummansinisin pistein. Jos pelaaja maksaa kahden punaisen ympyrän välisestä merimatkasta 100 puntaa, hän voi siirtää pelimerkkiään nopan silmäluvun verran eteenpäin. Ellei ole rahaa, saa meritse matkustaa noppaa heittämättä omalla vuorollaan 2 askelta kerrallaan.

Lentoreitti on piirretty punaisin viivoin. Pelaaja, joka maksaa kahden punaisen ympyrän välisestä lentomatkasta 300 puntaa, voi siirtyä näin eteenpäin noppaa heittämättä. Kerralla voi kulkea vain yhden lentoreitin.

Kun pelaaja saapuu paikkaan, jossa on pahvikiekko, hän voi pysähtyä siihen, vaikka noppa oikeuttaisi jatkamaan pidemmällekin. Pelaaja voi kääntää kiekon maksamalla 100 puntaa pelirahaa tai heittämällä nopalla silmäluvun 4, 5 tai 6.

Jalokiven löytämällä pelaaja saa pankista jalokiven arvon verran rahaa. Afrikan tähden löytäneen pelaajan pitää saada se vietyä jompaankumpaan aloituskaupunkiin voittaakseen pelin. Jos joku toinen pelaaja kuitenkin löytää hevosenkengän Afrikan tähden löytymisen jälkeen, hän voi voittaa pelin ehtimällä Tangeriin tai Kairoon ennen Afrikan tähden löytänyttä pelaajaa.

Pelin sisältö

  • Pelilauta, jossa Afrikan kartta
  • Viisi pelinappulaa
  • Pahvikiekot:
    • Afrikan tähti, jonka löytäjän täytyy viedä se Tangeriin tai Kairoon voittaakseen pelin
    • Rubiini, josta kassa maksaa 1000 puntaa pelimerkin lunastajalle
    • Smaragdi, josta kassa maksaa 600 puntaa pelimerkin lunastajalle
    • Topaasi, josta kassa maksaa 300 puntaa pelimerkin lunastajalle
    • Rosvo, jonka kohdatessaan pelaaja menettää kaikki rahansa
    • Hevosenkenkä, joka Afrikan tähden löytymisen jälkeen antaa löytäjälleen mahdollisuuden voittaa, jos hän ehtii Kairoon tai Tangeriin ennen Afrikan tähden löytäjää. Hevosenkenkä on hyödytön, jos sen saa ennen Afrikan tähden kääntymistä.
    • Tyhjä, ei aiheuta mitään, paitsi Orjarannikolla (ks. erikoistilanteet)
  • Setelit:
    • 1000 puntaa (sininen)
    • 500 puntaa (vihreä)
    • 100 puntaa (oranssi/keltainen)
  • Noppa

Pelin erikoistilanteita

  • Kapkaupunkiin ensimmäisenä saapuva saa 500 puntaa
  • Kultarannikolta löydetystä jalokivestä saa sen arvon kaksinkertaisena
  • Orjarannikolla tyhjän pelimerkin saanut joutuu jäämään orjaksi kolmen pelivuoron ajaksi
  • St. Helenan saaren kummallakin puolella on merirosvoja, jotka pidättävät pelaajaa, kunnes tämä heittää 1 tai 2
  • Saharan autiomaassa sinisen renkaan ympyröimään mustaan ympyrään pysähtyvä joutuu beduiinien vangiksi ja vapautuu vasta heitettyään 1 tai 2
  • Alkuperäisten sääntöjen mukaan pelaaja joutui lainaamaan merimatkaa varten rahaa kanssapelaajilta tai jäämään jumiin loppupelin ajaksi (eli putoamaan pois pelistä), jos hän käänsi saarella rosvolaatan ja menetti rahansa. Vuonna 2005 sääntöjen meriteitä koskevaan kohtaan tehtiin lisäys, jonka mukaan rahattomana meritse voi matkustaa kaksi askelta kerrallaan, noppaa heittämättä.

Pelilaudalla esiintyvät paikannimet

Paikkakuntien nimet ovat pelilaudalla englanninkielisissä muodoissaan. Peli laadittiin aikana, jolloin useimmat Afrikan maat olivat vielä siirtomaita. Niiden itsenäistymisen jälkeen monia paikannimiä on muutettu, eivätkä kaikki pelilaudalla esiintyvät nimet ole enää käytössä.

Pelin aloituspaikat, joihin myös Afrikan tähti pelin lopussa viedään, ovat:

Paikkakunnat, joita pelilaudalla esittää punainen ympyrä ja joihin pelikiekot sijoitetaan, ovat aakkosjärjestyksessä seuraavat:

Meillä meni n. 25 min pelatessa.

Kuudes peli :

MUUMIPELI valm. Alga

Saman tyylinen kuin Afrikan tähti .  Yllättävän hauska , eikä tylsistytä. Nopea oppia, vaatii noppa onnea, kortit tuovat erillaisuutta peliin. Selvästi lapsille ja nuorille tarkoitettu peli .

Pisteet : 5 , 3 , 3 , 4 = 15 p.

Terveisin : Tanja Immonen  ( toimin kirjurina Ellun päivässä ) .


Yksi vastaus

  1. Jenna sanoo:

    Moikka!

    Lisäisin vain huomion Monopoliin, että siitähän myydään nykyään monia eri variaatioita ja tuon perinteisen ”Helsinki-version” lisäksi vuonna 2007 julkaistiin Turku-versio. Varsinkin meidän peliporukan suurimmaksi osaksi koostuessa turkulaisista, on tämä ”tärkeä” huomio! 😉

    Vuonna 2008 julkaistiin myös Monopoly – Tässä ja nyt – Suomi. Siinä perinteiset kadut on vaihdettu suomalaisiin paikkakuntiin, jotka valittiin syksyllä 2007 avoimen internetissä tapahtuneen äänestyksen perusteella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *